
Spotkanie autorskie z Michałem Szulimem – podróż na Madagaskar
Madagaskar to czwarta co do wielkości wyspa na świecie, położona u wschodnich wybrzeży Afryki, na Oceanie Indyjskim. Jej wyjątkowe położenie sprawiło, że przez miliony lat rozwinęła się tam unikalna flora i fauna. Językami urzędowymi kraju są malgaski i francuski, a mieszkańcy, mimo trudnych warunków życia, słyną z niezwykłej gościnności i silnych więzi rodzinnych.
Nasza szkoła miała zaszczyt gościć Michała Szulima – podróżnika, dziennikarza oraz autora książek podróżniczych, który opowiedział naszym uczniom o tym wyjątkowym miejscu na spotkaniu pt. „Alfabet Madagaskaru, czyli słońce, łapówki i klątwa kameleona”.
Pisarz przedstawił Madagaskar jako jedno z najbardziej unikalnych miejsc na Ziemi – wyspę, na której aż 90% gatunków roślin i zwierząt to endemity, czyli organizmy niewystępujące nigdzie indziej. Uczniowie mieli okazję zobaczyć zdjęcia przedstawiające niezwykłe krajobrazy, od bujnych lasów deszczowych po suche, niemal pustynne tereny. Podróżnik zwrócił uwagę na wyjątkowy świat fauny. Opowieści o lemurach, które są symbolem wyspy, kameleonach mających niezwykłe zdolności kamuflażu oraz majestatycznych baobabach, nazywanych „drzewami życia”, zrobiły na słuchaczach ogromne wrażenie.
Podczas spotkania uczniowie dowiedzieli się również o trudnej sytuacji społecznej mieszkańców wyspy. Madagaskar, mimo bogactwa przyrodniczego, zmaga się z wieloma problemami, takimi jak np. brak dostępu do edukacji. W wielu rejonach dzieci uczą się w skromnych warunkach, a dostęp do książek i materiałów edukacyjnych jest bardzo ograniczony.
Nie zabrakło również fascynujących ciekawostek. Uczniowie byli bardzo zdziwieni, gdy dowiedzieli się, że na Madagaskarze kameleony są uważane za zwierzęta przynoszące pecha. Miejscowi wierzą, że nie wolno stanąć im na drodze, ponieważ może to przynieść nieszczęście. Według jednej z legend kameleon symbolizuje duszę zmarłych, dlatego zabicie go jest surowo zabronione.
Spotkanie z Michałem Szulimem było dla uczniów niezwykle wartościową lekcją geografii, przyrody oraz kultury. Możliwość wysłuchania relacji osoby, która osobiście odwiedziła te rejony świata, pozwoliła im lepiej zrozumieć różnorodność naszej planety oraz docenić znaczenie podróży w poszerzaniu horyzontów.